Nieuws

“Iemand die verslaafd is aan porno mag nooit een huisgroep leiden”

HT cip

 

“Iemand die verslaafd is aan porno mag nooit een huisgroep leiden”

"Mensen denken bij genade vaak aan pappen en nathouden, maar dat is zeker niet terecht”, zegt Hans Tims, leider van Friends for Ministries. Hij vertelt hoe je als kerk juist door genadig te zijn soms harde knopen moet doorhakken.

Eind deze maand is Benjamin Lim in Nederland, hij is de tweede leider van de New Creation Church in Singapore, die wordt geleid door Joseph Prince. Lim vertelt in Nederland hoe genade essentieel is, maar dat het bepaald niet hetzelfde is als een gedoogcultuurtje. Hans Tims: “Als je naar hun kerk kijkt, dan leggen ze veel nadruk op genade, maar ze hebben ondertussen een heel strak beleid.”

Dat beeld kan wel snel ontstaan: je kunt doen wat je wilt en elke keer is er weer genade...
“Het is belangrijk dat we scherp blijven op dit onderwerp. Soms is de interpretatie te vrijblijvend. Dan is het een vrijbrief om te zondigen. Dat is niet hoe Paulus het interpreteert. Paulus bedoelt genade juist als ‘bekrachtigd worden om het goede te doen.’ Het is bijvoorbeeld verdrietig als mensen vanwege een genadeboodschap niet meer de noodzaak voelen om te evangeliseren, ‘omdat mensen toch wel in de hemel komen.’ Dat is heel erg!”

"Het is bijvoorbeeld verdrietig als mensen vanwege een genadeboodschap niet meer de noodzaak voelen om te evangeliseren, ‘omdat mensen toch wel in de hemel komen.’ Dat is heel erg!”

Aan de andere kant kan er ook te weinig genade zijn bij leiders, geloof jij. Hoe ziet dat er uit?
“Dat gebeurt wanneer er te weinig naar Christus verwezen wordt. Jezus gaf zijn leven aan het kruis en God zei: ‘Niemand rooft je meer uit mijn hand.’ Dat is genade! Ik denk als mensen deze zekerheid missen, dat je aan de andere kant een gebrek aan genade hebt. Teveel mensen worden in onzekerheid gelaten.”

“Maar het vraagt wel om verantwoordelijkheid. Je kunt niet zaterdagavond tot 4 uur doorzakken en blowen en de volgende dag je beroepen op Gods genade.” Kun je die genade dan verliezen? “Nou nee, je raakt God niet gemakkelijk kwijt. Mensen kunnen zich losmaken van God, maar God raakt niet zomaar los van mensen. Gods liefde en geduld blijven altijd boven de markt hangen. Er is ook een derde en vierde kans. Vergeving en genade zijn er altijd.”

Hoe paste Jezus genade op de juiste wijze toe?
“Hij is het beste voorbeeld. Jezus deed het liefdevol en Hij stelde leiders aan met zorg. Maar Hij corrigeerde Petrus bijvoorbeeld heel vaak. Maar terwijl Hij Petrus vermaande en vormde, stelde Hij hem ook aan als hoofdapostel. Een goede leider is compassievol en bewogen, maar is

ook een duidelijke leider. Bij Jezus was het nooit slappe hap. De neuzen stonden altijd dezelfde kant op.”

Tegelijkertijd zie je vaak situaties in de kerk dat de neuzen niet dezelfde kant op staan...
“Wat we dan níet moeten doen is het politieke midden proberen te zoeken. De visie van een kerk moet altijd gedeeld worden door het leiderschap. Als iemand niet mee wil met de visie, dan maakt hij de dingen erg verwarrend. Mensen gaan dan namelijk hun eigen koninkrijkjes bouwen. Ik geloof dat je niet een leider kan zijn als je niet op één lijn ligt met de visie. Je krijgt dan dat mensen gaan dwarsliggen en moeilijk doen. Dat is niet bevorderlijk voor de kerk.”

"Als Gods genade een persoon niet verandert, dan betekent het niet dat die persoon is afgeschreven. Maar wel dat de persoon als leider van zijn taak verantwoordelijkheid moet worden genomen en tijd krijgt om te herstellen en te rusten in de genade van God.”

Maar stel dat kerken niks met evangelisatie doen, terwijl je er zelf een enorm hart voor hebt...
“Ik vind het zelf moeilijk te begrijpen dat kerken weinig doen met de grote opdracht. Maar ik zou wel altijd adviseren een kerk te zoeken die past bij waar jij een hart voor hebt. Maar als je eenmaal in een kerk zit die naar binnen gericht is en alleen kijkt naar de problemen binnen de kerk, en niet naar al die miljoenen die in Nederland niet gered zijn, ga dan niet rebelleren tegen het leiderschap. Het is beter om eens rustig met hen te zitten en te vragen: hoe denken jullie over evangelisatie? Ik denk dat het kan helpen.”

Hoe ga je er mee om als in jouw kerk leiders zijn die grote fouten maken, juist vanuit het genade-oogpunt?
“Dan moet je heldere maatregelen nemen. De kerk moet een veilige plaats zijn. Als door bepaalde personen de veiligheid er niet meer is, dan heb jij de verantwoording voor de totale gemeente. Als er iemand in de kerk komt met een pedofiel verleden, dan zou het van de gekke zijn om daar niet heel alert op te zijn. Het leiderschap draagt dan de verantwoordelijkheid. Als Gods genade een persoon niet verandert, dan betekent het niet dat die persoon is afgeschreven. Maar wel dat de persoon als leider van zijn taak verantwoordelijkheid moet worden genomen en tijd krijgt om te herstellen en te rusten in de genade van God.”

Wat zou je moeten doen, vanuit genade, als een huisgroepleider in jouw kerk verslaafd is aan porno?
“Zo iemand hoort niet in het leiderschap, want hij heeft een voorbeeldfunctie. Een leider geeft het goede voorbeeld. Als iemand persoonlijke issues heeft die druk leggen op het functioneren als leider, dan werkt het niet. God wil je graag helpen, maar juist ook door te helpen en te beschermen.”

Dus dan zet je diegene op non-actief?
“Ja, de mensen snappen ook wel dat die persoon niet makkelijk kan functioneren. Vaak is het voor zo’n persoon een enorme opluchting als het wordt uitgesproken. Je draagt die last met je mee. Het is natuurlijk een dubbelleven als je een bijbelstudie geeft en je fietst naar huis en gaat daarna porno kijken. Dan ben je verward in je denken. Ik heb te doen met deze mensen en ik heb er een hart voor om hen te begeleiden naar herstel. Maar je moet zo iemand niet voor de gemeente stellen.”

Hoe voorkom je dat een persoon zich dan niet ‘gestraft’ voelt en wegvalt?
“Het is sowieso geen straf! Maar het gaat om zorg en veiligheid. Iemand met bezoedelde gedachten en verslaafd aan porno kan nooit een huisgroep leiden. De kerk is een geestelijke plaats!”

 

 

Mijn herinneringen aan DR. B ILLY GRAHAM

Artikel Billy Graham van Hans Tims CLM jun 2018 -1-

Artikel 2 Billy Graham van Hans Tims CLM jun 2018 -2-

Artikel 3 Billy Graham van Hans Tims CLM jun 2018 -3-

No more boring bidstond!

wenzel-beukes

06 februari 2018 door Rik Bokelman
Wenzel Beukes: "No more boring bidstond!"
Hij heeft een hart voor Jezus. En een hart voor het planten van kerken.
Het bracht de uit Zuid-Afrika afkomstige Wenzel Beukes in landen als Malawi, Mozambique en Nederland.
Hij verliet een jaar geleden zijn Zuid-Afrikaanse boerderij waar hij straatkinderen en prostituees opvangten van werk voorziet
en leidt sinds een jaar samen met zijn Nederlandse vrouw Sharon de New Testament Church in IJsselstein.
Hij maakt veel momenten van opwekking mee. "God heeft een doorbraak gegeven."
"In Zuid-Afrika werkte ik lange tijd onder pooiers, prostituees en straatkinderen," vertelt Wenzel.
"Ik heb m'n leven gegeven aan Jezus en de Heilige Geest vertelde me dat ik er voor hen moest zijn."
"Veel jonge vrouwen wordt verteld dat er werk voor ze is in Pretoria.
Maar al snel blijkt dat ze daarheen worden gehaald door mensen die willen dat ze daar gaan werken als prostituee.
Om hen daarnaartoe te drijven worden ze in elkaar geslagen en verkracht. Ze kunnen dan geen kant op,
omdat ze ook nergens anders hebben om heen te gaan. Ze zijn ook doodsbang.
Ze leven verder in extreme armoede. Voor nog geen 3 euro kun je met een vrouw naar bed gaan."
"In het begin zocht ik de prostituees op, samen met mijn vrouw Sharon. We deelden eten uit, lieten ons nummer achter.
En na een tijd wisten de vrouwen ons te vinden. We begonnen met hen Bijbelstudie te doen,
haalden hen op als ze werden gearresteerd of als ze ziek waren."
"Veel pooiers werden boos op ons. Dan bedreigden ze ons, maar God beschermde ons. Dat kwam ook doordat we de gunst kregen van de politie,
die wist waar we mee bezig waren en ons steunde. Het ging zelfs zo ver dat we in de gevangenis van de cipiers de sleutels kregen als we iemand wilden bezoeken!"
"Ook de pooiers belden ons wanneer een meisje van hen in de problemen kwam. Als ze ziek waren dan belden ze ons op met de vraag of we wilden helpen.
Ze wisten dat we het beste met hen voor hadden. Er waren daardoor ook pooiers die naar onze kerk kwamen. Waarom niet?!
Je wilt ze toch in de kerk hebben? Ook die mensen zijn verwond! Doordat we dat deden ervoeren veel pooiers God en wilden ze stoppen met het exploiteren van vrouwen."
 
"Vrouwen die we langere tijd kenden en die wilden stoppen, vingen we op in onze boerderij, met 10 hectare grond. Dat is een verhaal op zich.
De boerderij werd door een wonder gefinancierd door een Nederlandse zakenman die ons persoonlijk destijds helemaal niet kende."  
"Het is ook wel moeilijk, hoor. Veel vrouwen, maar ook kinderen en jongeren, kregen hulp. Je helpt ze maandenlang, ze nemen Jezus aan,
maar vallen dan weer terug in hun oude gewoontes en gedrag. Ze gaan toch weer de prostitutie in of beginnen weer met stelen.
Dat komt ook omdat mensen zo enorm beschadigd zijn. Als pastor heb je dan veel geduld nodig. Net zoveel geduld als God heeft met mensen.
Dat moest ik echt leren."
 
"In het begin werd ik echt moe van de tegenslagen. Ik ging er een paar keer bijna aan onderdoor.
Toen zei ik tegen God: 'Ik heb meer nodig dan mijn eigen kracht, want zo red ik het niet.'
Ik weet nog dat ik in mijn Bijbel schreef: 'Geef mij een helende zalving op mijn leven.
Geef tekenen en wonderen, zodat iedereen een eerlijke kans heeft om echt het Evangelie te zien.'" 
"Ik bad ook voor jonge mensen dat ze genezen zouden worden, terwijl ze doodziek waren.
En soms gebeurde er gewoon niks. Dan begin je echt te twijfelen aan God. Dat is nu veranderd.
God heeft een doorbraak gegeven, door de doop in de Heilige Geest. Er gebeuren nu echt veel meer wonderen.
Het is alsof ik als persoon ook veel meer heb om uit te delen aan mensen, aan wat er binnen in mij leeft; de Heilige Geest.
Ik heb niet alleen maar een boodschap, ik heb ook echt een Persoon in mij om te delen. Dat is mooi om te zien. Het maakt een enorm verschil."
"Toch blijft het moeilijk om soms te moeten zien dat God - ondanks de wonderen die Hij wel doet - niet lijkt in te grijpen in situaties van leven en dood.
Ik weet niet precies hoe dat zit. Het enige dat je dan kan doen is zo'n situatie in Gods hand leggen. Dan kun je het ook loslaten."
 
Nederland
Nu hij in Nederland werkt als pastor vindt hij het een wereld van verschil.
"Het verschil tussen werken in de sloppenwijken van Zuid-Afrika en werken in IJsselstein is zo groot als de afstand tussen de aarde en de maan," zegt hij lachend.
"De cultuur is hier zo anders. Het is hier zo welvarend. En zoveel mensen gaan niet naar de kerk.
Daarom denk ik dat tekenen en wonderen ook zo belangrijk in deze tijd. Dat God zich zo manifesteert en mensen echt niet meer om God heen kunnen."
"Om die reden, toen ik voorganger werd, ben ik gaan focussen op gebed in de kerk. Dat betekende ook dat we voor een tijd stopten met de huisgroepen.
Want, zeiden we, we moeten bidden! Wat mij opviel was dat veel mensen in de kerk nog geen twee minuten hardop konden bidden.
Dat waren ze niet gewend. Gelukkig veranderde dat. Die twee minuten werden vijf minuten, een uur, anderhalf uur.
Nu denk ik dat ik kan zeggen dat we een biddende kerk zijn geworden."
"En het mooiste van die focus op gebed? Er volgden tekenen en wonderen.
Wat bijzonder is, is dat er meer ongelovige mensen naar de bidstonden begonnen te komen in onze kerk, dan naar de zondagse dienst.
Zo nam iemand een vrouw mee die met reiki bezig was. Tijdens de bidstond viel ze in de Geest.
Ze stond op en vroeg me: 'Waarom voel ik me blij? Waarom voel ik me niet meer depressief?'
Ze is nu gedoopt en volgt Jezus. Er zijn ook veel mensen genezen van pijnklachten." 
Mensen in de kerk zijn ook weer echt verliefd op Jezus geworden, al moet je natuurlijk die liefde blijven aanwakkeren.
Door gebed leef je krachtiger. Voordat je iets kunt geven, moet je namelijk eerst iets ontvangen.
Daarom zei Jezus ook dat je de Heilige Geest en vuur ontvangt. Dat 'vuur' betekent ook 'kracht'.
Daarom is gebed zo belangrijk; door gebed ontvang je van God. Pas dan kun je God echt uitdelen."
"Er komen bij ons vaak bijna net zoveel mensen naar de bidstond als naar de zondagse kerkdienst." 
"Ik wil mensen echt bemoedigen om meer te gaan bidden. En doe dat zonder gebedspunten!
Bid dat wat er in je hart leeft!
Als je dat doet ben je opeens in Gods aanwezigheid, omdat je niet focust op gebedspunten maar op je relatie met God."
Met z'n Zuid-Afrikaanse accent: "No more boring bidstond!"
"Ik ben als Zuid-Afrikaan mega positief over het Evangelie in Nederland. Zo veel mensen, ook niet-gelovige Nederlanders, hebben geestelijke honger.
Ondanks dat sommige mensen er ook niet voor open staan. Wat belangrijk is,
is het besef dat de sleutel voor geestelijke doorbraak in Nederland in onze handen ligt!
Wij christenen hebben de sleutel om de harten van mensen te openen voor God. En die sleutel is Jezus.
En nog meer: wij hebben de kracht van de Heilige Geest. Maar zo vaak laten we de kracht van de Heilige Geest niet uit ons leven komen.
We sluiten Hem op, we delen Hem niet uit."

 

 

 

Hans Tims:"Mensen bouwen muren op, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld"

hans-tims 3

 

"Mensen bouwen muren op, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld"

09-01-2018 door Hendriëlle de Groot

“Het is mijn ervaring dat mensen muren opbouwen, doordat ze gekwetst zijn of teleurgesteld in anderen." Hans Tims, die jarenlang als voorganger werkte en directeur van FMF is, deelt in deze videoserie zijn drie levenslessen, in gesprek met Rik Bokelman. In de derde video is de levensles: je zou geen muren moeten opbouwen.

Mensen hebben volgens Hans vaak te maken met twee leiderschapsstijlen: regeren vanachter muren, of vanuit de hoge hemel. De eerstgenoemde groep is gekwetst in het verleden en trekt een muur op, uit angst dat mensen misbruik zullen maken van hun kwetsbaarheid. “Dat vind ik heel pijnlijk, zo zou het niet moeten zijn." 

 

Voorbeelden zijn er ook in de Bijbel te vinden, zoals in het leven van David en Saul. “Saul was typisch een man die vanachter muren is gaan regeren, zich bedreigd voelde door David.” Ondanks de fouten die hij maakte, wordt David 'man naar Gods hart' genoemd. “Als hij moreel gevangen is, is hij niet de persoon die wijst naar anderen. Uiteindelijk zei hij: 'God, ik heb alleen tegen U gezondigd'.”

Het lijkt logisch, dat je wilt voorkomen dat je bent gekwetst en jezelf niet echt laat kennen. Maar dat is ook een keuze, zegt Hans Tims. Het kan ook voorkomen in een hechte vriendschap. “Ik denk dat het een verkeerde keuze is om te zeggen: ik laat je niet meer toe in mijn leven.” Bitterheid verstoort je persoonlijk geloofsleven en je gebedsleven, zegt hij. En wat als je er nu zelf aan onderdoor gaat? “Je kunt ook denken: ze hebben het mij niet aangedaan, maar ze hebben het God aangedaan.”

Jezus had alle reden om een opgetrokken muur op te trekken, naar Zijn discipelen toe. Hij werd tot drie keer toe verloochend door Petrus. Toch deed hij dat niet. Wat zou Hans adviseren aan mensen die een muur hebben opgetrokken, omdat ze teleurgesteld zijn in mensen of in God? Bekijk het antwoord van Hans Tims in de CIP+ video.

 

Hans Tims: "Koninklijk denken verrijkt je leven"

hans-tims cip

 

Hans Tims: "Koninklijk denken verrijkt je leven"

02-01-2018 door Hendriëlle de Groot

Pinkster, evangelisch, reformatorisch. Als christen denken we vaak in naamkaartjes, in denominaties. Maar we zouden het grotere perspectief moeten zien. Koninklijk denken, noemt Hans Tims van Friends for Ministries in Fellowship dat. In deze videoserie deelt hij zijn levenslessen, in gesprek met Rik Bokelman. In de tweede video: wees een 'koninklijk denker'.

“Het koninkrijk is datgene wat Jezus leert. Wat hij kwam doen, is het koninkrijk der hemelen prediken. Een koninkrijk waar God regeert, waar Hij Heer en meester is en dat veel groter is dan ons beperkt denken,” legt Hans Tims uit. Het koninkrijk dat wij in gedachten hebben, is vaak beperkt tot denominaties: pinkster, evangelisch, reformatorisch. Toen de Heilige Geest werd uitgestort, kwamen er drieduizend mensen tot geloof. Daar werd niet gesproken over een denominatie. “De eerste gemeente die was ontstaan, was een fellowship, een gemeenschap. Ze hadden alles gemeenschappelijk. Ik denk wel eens: we moeten terug naar dat koninkrijk.”

Toen hij 19 was, kwam hij een kerk binnen. Hij was niet kerkelijk opgevoed. “Daar zag ik mensen die hun hand opstaken, uitbundig waren. Ik dacht; waar ben ik terechtgekomen? Hier kom ik nooit meer terug.” Dat hij toch terugkwam, was achteraf gezien het werk van de Heilige Geest. “Wat ik zag van de kerk, was niet datgene waarvan ik dacht: daar moet ik ook voor gaan.” Hij zag niet terug in de levens van mensen dat ze gelovig waren.

Als mensen vertelden over het geloof van Jezus, ging hem dat steeds meer fascineren. Hij ging de Bijbel bestuderen en uiteindelijk gaf hij zijn leven ook aan Jezus. “Ik begreep dat het een manier van leven was. Het is net als ademhalen, iets wat natuurlijk is en inhoud geeft aan je leven. Toen ik dat ontdekte, dacht ik: dat is de moeite waard om voor te leven.” Het besef dat Jezus voor hem gestorven was, landde in zijn hart. “Mensen die niet kerkelijk zijn, kan ik goed begrijpen.”

Er is een groot verschil tussen ons denken en 'koninkrijk denken'. Tijdens een internationale conferentie hoorde hij iemand van Wycliffe spreken, bekend om de Bijbelvertalingen in alle talen. Binnen tien jaar tijd kunnen ze alle volken, alle naties, de Bijbel geven. In 2030 is de grote opdracht voltooid, alle mensen hebben de gelegenheid te horen wie Jezus is. “Dat is uiteindelijk waar het om gaat. Dat was een koninklijke conferentie, omdat die mensen elkaar niet beconcurreren, maar de synergie hadden om samen te werken en invulling te geven aan die grote opdracht.”

Hoe kunnen wij als christenen bij dat koninkrijksdenken komen? En als we dat niet doen, wat staat er dan op het spel? “Koninkrijksdenken verrijkt je leven.” Bekijk het antwoord van Hans Tims in de CIP+ video.